12. De Camprodon a Molló i a les Deus del Sitjar o Fonts del Ritort

De Pirineu Català - Comarca de Camprodon
Voreres del Ritort.

3 hores 30. Camí de carro molt dolent, especialment en son últim trajecte, fins a Molló. A peu o en cavalleria de Molló a les Deus.

Sortint de Camprodon pel pont-palanca de Freixanet, es troben tres camins: el de la dreta duu a la Font Nova; el d'enfront, a la vall del Ritortell; el de l'esquerra es el camí de la vall del Ritort, Molló, França, Rocabruna i Baget. Travessa les planes de Llandrius dret al N., on tanca l'horitzó el Puig de les Forques.

10 m. La vall s'estreny. El camí passa enlairat sobre el Ritort, que té a l'esquerra bonica resclosa anomenada el Botàs Gran.

15 m. El riu s'allunya a l'esquerra, deixant entre ell i el camí hermoses closes. Pintoresc molí de Can Moi, entre verds prats, bonics pontets, alts pollancres i salts d'aigua. A dreta, ràpida vessant coberta de deliciosa arbreda.

20 m. Torna a trobar-se el riu; Botàs Petit, bella resclosa, entre verdor de prats i arbreda. Font de Can Moi. (Vegeu Fonts). La vall torna a eixamplar-se.

25 m. Pont de Molló, de pedra, sobre el Ritort, de bell efecte pintoresc. Es passa el pont i es segueix la vorera dreta del riu, per sota la casa dels Solans.

30 m. En el faldar de la serra, a l'esquerra, s'hi estén una bonica roureda. A la dreta, hermosos prats.

35 m. Passallís [gual] dels Vilars, aqüeducte rústec, molt pintoresc, que porta una presa d'aigua del riu, passant enlairat a l'altra part de la vall. Se torç a l'esquerra, dret al NE., remuntant sempre la vorera dreta del riu.

40 m. Pontet rústic sobre el riu, i corriol que mena a la muntanya dels Vilars. Trajectes molt pintorescs: continuats paisatges i seguits revolts de la vall i del camí.

50 m. S'obre a la dreta la bonica vall de l'Avellanosa, verda i conreada. El camí s'enlaira donant revolts, i deixa el riu al fons.

55 m. Es deixa a la dreta un corriol que condueix al fons de la vall, als molins del Coronel i d'en Plaga. Hostal de l'Arengada, al peu del camí.

1 h. Es deixa el Ritort i es puja pel costat dret d'ample torrentera, que baixa de Molló.

1 h. 05. Es travessa el torrent i es guanya feixuga costa en ample ziga-zaga.

1 h. 10. Font a mitja costa.

Torre romànica església de Molló.
Església de Sta. Cecília de Molló.
Forrellat i detall de la porta de l'església de Molló

1 h. 15. Molló, 1.150 m. alt., en un replà de muntanya enlairat sobre el Ritort, format per ample cap de serrat, entre el riu i la barrancada de Molló. Hostals: Calitxó i Baget. Poble de 323 h.; forma Ajuntament amb el poblet d'Espinabell, de 237 h.; el veïnat de Favert, 67 h.; el de Ginestosa, 55 h., i 372 h. en caserius i masies escampades; en junt, 1.054 h. Té escoles públiques de nois i noies i puesto de carabiners. L'església parroquial de Santa Cecília és una obra notable d'estil romànic. És molt elegant sa esvelta torre quadrada de quatre pisos, amb bipartits finestrals i ratlleta d'arquets corrent al voltant de cada un de sos compartiments. El pis superior està surmontat per un altre mes baix que té en cada cara dues obertures rodones com petits ulls de bou. El tot està coronat per superb emmerletat. Malauradament, aquesta hermosa torre amenaça ruïna, i si no s'hi posa prompte remei, per qui pot i deu, desapareixerà forçosament aquest preciós exemplar.

La portada, de pur estil romànic, és senzilla i elegant. Està oberta en un costat. Es notable la ferramenta de ses portes. La volta de l'església és alta i esvelta i d'elegants proporcions. En l'altar major hi ha unes molt notables taules gòtiques, de dues distintes èpoques, de vertader mèrit.

Se surt de Molló per la part alta del poble, dominant-se el bell conjunt de l'església amb sa airosa torre.

Es passa pel peu d'un petit oratori i es segueix molt enlaire la vessant dreta de la vall del Ritort, contornejant els contraforts de la serra. Bonics punts de vista.

1 h. 30. Can Sau. El camí va planejant pel faldar de la muntanya, dominant belles perspectives sobre la vall del Ritort.

1 h. 35. Can Freixa [Freixe]. A la part oposada del riu s'obre la Vall de Favert.

1 h. 45. Clot de l'Oratori, 1.215 m. alt. Es travessa un torrent que baixa per llit accidentat entre espès ramatge. Bonic fondal. Sota el camí, en el camí vell, hi ha l'oratori de Sant Benet, al que hi concorren molts devots, en especial del costat de França, a invocar al sant per a la curació de mal de queixal. Es un petit oratori, com una cova, tancat per una reixa.

El camí va acompanyant al riu per pintoresc trajecte, ornat de verdor, arbres i aigua. Al davant es presenta esglaonat el poblet d'Espinabell.

1 h. 55. Pont sobre el Ritort, d'una arcada, 1.280 m. alt. Al peu del pont s'hi troba una fresca font i un abeurador per a el bestiar. Es travessa el Ritort i es va seguint per un petit corriol la vorera esquerra del riu, deixant a dreta Espinabell, pintorescament esglaonat en la pendent de la muntanya.

La vall s'obre cap al ONO. Bell panorama de muntanyes dominat pel Costabona i ornat per les altes vessants del Ritort, Puig Sistre, les Roques d'en Mercè i les collades de Perafeu, Siern i Coll Pany.

2 h. La Plana. Veïnat de dues o tes cases, pertanyent al poble d'Espinabell, davant d'un ample prat que llepa el riu i el camí travessa.

2 h. 05. Molí d'en Bertran, al peu del riu. Preciós punt de vista. A l'enfront destaca La Gresa, pintoresca masia bellament, situada entre arbreda, sobre capritxosos penyals i a l'estrep mateix de la serra que separa a la vall pròpia del Ritort de l'ample vall de la Casassa. S'obren ambdues de costat, a l'O., i s'enforquen sota la Gresa.

2 h. 10. Palanca pintoresca sobre el riu, abans de l'aiguabarreig dels dos riberals. Presa d'aigua del molí. A la dreta del camí salta per una fonda barrancada l'abundós torrent de la Clota, que ve a unir-se al Ritort en son mateix enforcament amb la ribera de la Casassa, El camí s”en]aira per damunt de la vora esquerra del Ritort, que corre al fons per llit accidentat i estret, saltant constantment.

2 h. 20. S'obre a la dreta el clot de Xurriguera. Font al peu del camí i en el mateix barranc.

2 h. 25. Cabana d'en Bertran. És gran i feta de pedres. Queda enlairada a la dreta del camí.

La vall s'estreny i es puja dominant el riu, que forma enjogassats saltants.

En les vessants, eriçats grenys de roca esquistosa entre bella verdor. A la dreta destaca la Roca de Salarca, gros penyal col·locat sobre altres puntals de roques laminades, altes i estretes, presentant un aspecte original i prenent formes capritxoses i variades, segons l'indret per on se mira.

Clot de Siern.

2 h. 30. Es travessa per passeres el riberal de Salarca, que baixa a unir-se al Ritort per la clotarada de Comalada, que té son origen a Coll Pany. El trajecte de camí és molt pintoresc. Grenys esquistosos de capritxoses formes s'alcen per tots indrets, formant eriçades arestes. Es domina el curs del riu, que passa encaixonat i rondinador. Verdor arreu cobreix les pendents abruptes.

Es travessa un gran davessall de clapissa.

2 h.40. Passeres de Siern, per les que es travessa aquesta ribera, que baixa de pintoresca clotada, a la dreta, saltant i botzinant i formant bells caients fins a unir-se amb el Ritort.

2 h. 45. Clot de Siern d'en Gresa, qual aigua es salva per passeres. Un xic en amunt, a la part oposada del camí. hi comença una presa d'aigua. A l'un costat, prop del llit del riu, s'hi noten les Roques de Siern, dues roques colossals de rara forma. En la vessant contraria del Ritort, de dreta pendent, se llença en una cascata d'un sol raig i de gran elevació, l'aigua que naix de l'anomenada Font Gran. La vall s'eixampla notablement. Bifurcació de camins. El que puja a la dreta va al Costabona per la mina del Turon [Toron].

Es pren el de l'esquerra, que acompanya al Ritort per son curs accidentat. Es travessen conreus.

3 h. Es passa el riu seguint la vorera dreta, prop de l'aigua, per perdedor viarany.

3 h. 05. Deus d'en Bertran. Grans naixements d'aigua que brollen a flor de terra prop del riberal. Lloc molt atractívol. Aigua fresquíssima. El camí puja per damunt de les trencades voreres del riu per a salvar son engorjat llit.

3 h. 25. Barraca enrunada. Es va pujant en vista dels bells saltants de les Deus del Sitjar, que cauen en un aspre sot estret i estimbat.

3 h. 30. Fonts del Ritort o fonts del Sitjar. Altitud aproximada, 1.650 m. En el glevatge arrapat entre grenys i esqueis, naixen distints abundosos dolls d'aigua que es llencen tot seguit, barrejant-se en bells saltants entrellaçats. A curta distancia de passos hi naix altra abundosa deu que surt d'un grandiós forat format per un embut de roques. L'aigua de les deus és gelada.

El lloc és en extrem accidentat i pintoresc; el panorama, esplèndid. Dessobre s'alcen les Roques d'en Mercè [Mercer], i a un costat el Costabona; al davant s'obre tota la vall del naixent Ritort i els fondals, clotades i barrancs que hi aflueixen.

Comentaris itinerari 12: De Camprodon a Molló i a les Deus del Sitjar o Fonts del Ritort.
Wikiloc: Itinerari de Camprodon a Molló i les Fonts del Ritort.