22. De Camprodon al Puig de les Forques

De Pirineu Català - Comarca de Camprodon

a) Per la vall de La Ginestosa

2 hores 45. A peu; les cavalleries sols poden arribar al cap-damunt del sot de La Ginestosa.

50 m. L'Avellanosa. (Vegeu itinerari 12). Pocs passos en amunt del Clot de l'Avellanosa es deixa el camí de Molló, prenent-se un petit corriol a la dreta.

55 m. Es travessa la torrentera que ve de Molló i es segueix en amunt el clot del Ritort, deixant a la dreta altra petit corriol que baixa a trobar un bonic fondal del riu.

1 h. 10. Molí de Can Plaga. Pont molt pintoresc sobre el riu formant un bell conjunt amb la vella casa del molí i les accidentades voreres emboscades del clot del riu. Lloc en extrem deliciós.

Font del Terrat vora Ritort

Es segueix en amunt pel costat del Ritort, deixant a l'esquerra la fresca i delitosa Font del Terrat. Se desenrotlla bell paisatge format pels saltants del riu. amb dos típics molins, i en amunt el poble de Molló, que tot just s'ovira.

Tot aquest trajecte, prop de la corrent de l'aigua és del tot afalagador.

1 h. 15. Molí del Coronel. A son peu altre rústic pont que es travessa. Se troben altres pintorescos molins.

Se segueix la vorera esquerra. Enllà del pont es deixa a un costat l'aiguabarreig del riberal de La Ginestosa amb el Ritort. Deixant la vall d'aquest riu es puja fortament pel cap de serra que tanca la vora dreta del riberal de La Ginestosa.

1 h. 30. Veïnat de La Ginestosa, unes quantes cases escampades prop de la capella del Roure. Es segueix pujant per pedregosa costa.

1 h. 40. Can Jan. Bonic punt de vista dret a Molló i les valls del Ritort. El camí es fa mes planer.

1 h. 45. Can Mas-Pla. Es va faldejant la vall, que queda molt enfonsada. A l'enfront, per damunt de garboses fondalades, s'aixequen el Puig de les Forques i Montfalgars, i a la dreta el Coll de Prugent i la serra de Pla Jugador.

1 h. 50. Font prop del camí.

1 h. 55. Can Oliver. El camí corre molt planer seguint els replecs de la serra.

2 h. Can Pastoret. Es segueix planejant, tenint ja més a prop el curs del riberal. Camí deliciós. Les vores del riu estan plenes d'hermós arbrat, i el clot bellament ornat de prats i camps de conreu; formant el tot un bell matisat de tons. Es noten faigs centenaris d'hermosa socalada. A l'altra part del riuet hi ha la casa de Ciuroles [Siuroles].

2 h. 15. S'arriba als primers naixements de la ribera. Fondalada molt agradable, amb notables exemplars d'arbres i escaients jocs d'aigua. Es travessa el riu naixent i es puja de dret la serra per atapeïda glevera. Ascensió fatigosa.

2 h. 35. Coll dels Pixadors, 1850 m. alt. Frontera francesa. Es segueix el fil de la carena en amunt, sempre per glevatge.

2 h. 45. Puig de les Forques, 1620 m. alt., entre el Coll dels Pixadors, 1.580 m., i el Coll de les Boires, 1.578 m. alt. Forma un tossal arrodonit, pel que corre la frontera, donant ses aigües al Tec i al Tort. Sa vista panoràmica es deliciosa. Dessota mateix, s'ovira Prats de Molló, allargant-se l'esguard sobre la vall del Tec en tota sa extensió. Al voltant s'alcen Canigó, Costabona i les Esquerdes de Rojà. Al lluny, al NE., se distingeixen una munió de viles i pobles de l'hermosa plana del Rosselló, vorejada per la mar Mediterrània. Del costat d'Espanya destaca bellament la vila de Camprodon al mig de ses verdes i rientes valls, i més al lluny la vila d'Olot i son bell pla, i arreu un extens i innombrable seguit de valls i muntanyes per on se vulgui que es dirigeixi la mirada. Des de aquest cim és d'on millor es distingeixen les tres viles de Prats, Camprodon i Olot.

b) Pel Coll d'Ares

2 h. 20. Coll d'Ares. (Vegeu itinerari 21a).

S'agafa a l'esquerra un camí ramader que segueix la frontera cap al coll del Pal de Costabona, tan aviat pel costat de França com pel d'Espanya. Aquests camins ramaders són coneguts amb el nom de carrerades. Aquest es el que segueix el bestiar que de Bassegoda, Talaixà, Ribelles i altres pobles de la vall del Llierca puja a l'estiu en grossa ramada, que s'eleva a alguns milers de caps, a pasturar als plans de Camp-Magre, qual herba acostumen a tenir arrendada aquells pobles tots els anys. Hi van pel mes de juliol i tornen pel mes de setembre. Com que entren a França, l'administrador de l'Aduana de Camprodon puja a Coll d'Ares o de Vernadell a fer el recompte del bestiar, i a la tornada tenen de portar, els pastors, el mateix nombre de caps vius o les pells dels morts; es descompta amb tot la part del llop. És molt bonic en aquells dies el pas de la ramada amb son gran nombre de pastors, amb llurs típiques vestimentes, i la munió de gossos d'atura que fan maniobrar garbosament els remats, amb admirable precisió.

Des de Coll d'Ares el camí va pel costat d'Espanya per la solana de Ciuroles [Siuroles].

2 h. 35. Coll dels Pixadors. 1.578 m. alt. Se puja de dret pel glevatge.

2 h. 45. Puig de les Forques.

Comentaris itinerari 22: De Camprodon al Puig de les Forques.
Wikiloc: Itinerari a) per la Ginestosa.

Esquerra.png Inici.png Dreta.png

Adaptació del llibre: Pirineu Català: Comarca de Camprodon - Cèsar August Torras, 1902