27. De Camprodon al cim de Coma Armada

De Pirineu Català - Comarca de Camprodon

a) Per la gorja

Estret de Morens

5 hores. Practicable sols a peu des dels Hospitalets.

4 h. Pla dels Hospitalets. (Vegeu itinerari 11a). Es pren a la dreta un petit corriol que puja per la pinosa, girant enrere a buscar l'aspre barrancada de Coma Armada [Ermada].

4 h. 10. Gorja de Coma Armada [Ermada], que es guanya ja a gran alçaria, obrint-se al fons la feréstega barrancada que cau a la sortida de l'Estret de Murens [Morens].

El camí s'endinsa a la gorja. Trajecte altament pintoresc i preciós. La pinosa s'estén serra amunt.

La gorja de la Coma Armada és la més estreta i enasprada de totes les valls superiors del Ter, essent al mateix temps molt emboscada de pins i de matolls. El riu, que ha d'anar saltant continuats obstacles, forma un seguit de bells i variats saltants, presentant a cada pas sorprenents i energètics paisatges enquadrats pels entercs penyalars que tanquen la gorja i realçats pels estimballs de grans masses de tombades roques i l'esclat de color de la vegetació espontània que arreu s'estén, en els grenys, en les escletxes de les penyes i fins en el llit del riu, on arriba la pinosa i la brossa a arrelar-se d'avall de ses atribolades aigües. La vessant oposada és gairebé del tot inaccessible. El camí és d'una bellesa selvàtica superior.

4 h. 15. Es travessa la barrancada davant d'un bonic saltant i es puja per damunt de la vorera esquerra.

4 h. 20. Es deixa a dreta la Jaca de Coma Armada, petit planell herbat entre dues barrancades.

4 h. 25. La gorja s'obre i la clotarada forma un gran i arrodonit receptacle, d'una majestat aterradora, on vénen a escorre's les aigües, el pedruscall, les neus i les clapisses dels cims per extensos llisos i rectes xòrrecs i escorrancs. La neu no abandona mai del tot aquest clot amagat. Les congestes hi formen fondes recolzades i llargues rastelleres, on triga molt a fondre's, trobant-se'n encara en abundància en el fort de l'estiu. Des d'aquí la pujada es fa molt penosa, puix les pendents són molt rectes i esllavissoses, Es puja per la vessant dreta de la clotada i a prop de la pinosa.

4 h. 50. Collada al costat de la Portella de Murens, des d'on s'albiren ja les vessants franceses,

4 h. 55. Font de Coma Armada, tocant al caire dels plans de Coma Armada. (Vegeu itinerari 25a). S'escala el cim.

Des de Coma Ermada.

5 h. Cim de Coma Armada, 2.491 m. alt. Per efecte de les roques de quars, que hi són molt abundoses, és aquest cim blanquinós i brillant, segons com hi cauen els raigs de sol.

Bella miranda sobre el Clot i gorja de Coma Armada. l'Estret de Murens i els esvorancs de Gra de Fajol, així com també envers el circ d'Ull de Ter i dret a les vessants i muntanyes del Conflent, per sobre dels plans de Camp-Magre i Coma Armada, des del Pic de la Dona a Tres Esteles i Canigó. El panorama general es també molt dilatat, estenent-se fins a molts separats territoris, especialment dret al costat de la Catalunya espanyola, on s'albiren un sens fi de plans i muntanyes.

b) Per la Portella de Murens

5 h. A peu o en cavalleria.

4 h. 25. Pla gran de Murens [Morens]. (Vegeu itinerari 11a).

4 h. 55 Font de Coma Armada. (Vegeu itinerari 25d). Deixant a l'esquerra el camí que segueix pel pla, es puja cap a la dreta per pasturatges i detritus. El cim de Coma Armada, més que un puig a pic, és per aquest indret un punt culminant dels plans. En canvi, pel costat oposat s'alça estimbat damunt la clotarada i gorja a qui dóna nom.

5 h. Cim de Coma Armada [Ermada].

Comentaris itinerari 27: De Camprodon al cim de Coma Ermada.
Wikiloc: Itinerari a) per la gorja.