5. De Camprodon a la Serra de Navà

De Pirineu Català - Comarca de Camprodon

a) Pel Coll de la Creueta

45 minuts a la pujada. A peu. Sortint de Camprodon pel carrer de Freixenet, es travessa el Ritort per un pont-palanca i es segueix en direcció a llevant les verdes planes, de Llandrius per un camí vorejat d'arbres, passant per sota la font i Mas de Llandrius.

Palanca de Freixenet.

10 m. Hermós clot ornat d'arbreda. Es deixa el camí que va per la dreta del Ritortell i es travessa aquest riuet per les passeres o per un estret palancot sense barana, en la que hi passa tot just una persona. Es traspassa tot seguit el torrent de les Pedreres, que ve a ajuntar-se al Ritortell. El camí, bastant pedregós, passa en mig de prats i conreus a curta distancia de la vora esquerra del Ritortell, que s'esmuny suaument mig amagat entre variada arbreda que el voreja.

15 m. Es deixa a la dreta, un bon xic separada, la Font de Sant Palladi [Patllari] a l'extrem d'una verda closa i al peu del faldar de la serra (Vegeu Fonts). El camí puja sensiblement dominant la vall.

25 m. Font del Boix, al peu del camí i al capdamunt de la pujada.(Vegeu Fonts). Es va costejant, gairebé de pla el tossal dels Oms, disfrutant de bell cop de vista sobre la vall del Ritortel, Camprodon, la vall del Ritort, Molló, les serres de Cavallera i el Catllar, Costabona, Esquerdes de Rojà, Canigó, Puig de les Forques i Montfalgars.

30 m. Coll dels Aucells, que es deixa a la dreta, i porta als fondos de Bolòs i a la casa dels Oms. Es segueix faldejant la serra.

35 m. Coll de la Creueta 1,090 m.. alt. aprox., entre la serra de Navà [Nevà] i l'extrem oriental dels contraforts de la serra de Sant Antoni, obert de N. a S., donant son aiguavés de ponent al Ritortell, i el de llevant al Llierca per la ribera de Bolòs.

Es deixa el camí que porta cap a les valls de Bolòs i de Salarsa i s'emprèn per un corriol que puja quasi bé pel fil de la serra.

45 m. Cim de la serà de Navà [Nevà], 1.180 m. alt. aprox. Forma dues eminències bessones i s'allarga dret al N. en l'extensió d'uns dos kilòmetres. Son cim és herbat, sobresortint a grops la roca. Son costat de ponent és encinglat en gran part, obrint-s'hi pregones coves, explorades sols en part i lleugerament.

Esplèndid panorama de muntanyes i plans, limitat a ponent per la Serra Cavallera, al NO. per l'alterosa serra del Catllar, Gra de Fajol i Bastiments, i al N. per Rocacolom, Costabona i les Esquerdes de Rojà, i més enllà el Canigó. Al NE. s'estén llargament la mirada al coll de Malrem, Puig de Coma Negra, i el bell enrenou de serres i cingleres de característiques formes, de Gitarriu, Sant Aniol, Sant Grau, Talaixà, Ferran, Bestracà i Mare de Déu del Món. Més a l'E., al dellà de les negres fondalades de bosc, de Bolòs i de Salarça, serres i valls de la Garrotxa, la vall de Fluvià, Banyoles i son estany, i més llunys l'Empordà, el golf de Roses i el mar. Cap a mig-jorn tallen el vol a la mirada Puig Ou i el massís de Sant Antoni.

A la meitat del curs de la serra hi ha aixecat un petit oratori, al cim d'un pedró. S'hi fa un aplec el dia de l'Anunciació, pel març, repartint-se ofrenes de pa beneït. Hi acut molta gent de Freixenet i Camprodon.

b) Pel Coll Pregon

1 h. A peu. Passada la palanca de Freixanet sobre el Ritort, es travessen les planes de Llandrius en direcció a llevant per un camí, a tall de passeig, bellament ornat d'arbres en son costat de mig-jorn.

10 m. Hermosa clotada sota la Casa de Llandrius, amb bella arbreda; lloc deliciós.

Es deixa a la dreta el camí que va a Bolòs i Salarça i es continua prop del Ritortell tenint a la dreta hermosos prats i el riberal tortuós ornat d'arbreda, i a l'esquerra un bell talús d'herba que voreja el camí. No fa pas molt temps que engalanava el costat dret d'aquest viarany un espès rengle de gegantins pollancres, els més hermosos de tot el volt; foren tallats i venuts, segons conten, per un tres i no res, i es destruí així un dels llocs més encisadors, com a passeig, de Camprodon.

15 m. Es deixa a l'esquerra un caminet que puja a la Font del Vern (vegeu Fonts) i es continua prop del riberal, en quals vores i en una de les del camí s'hi han plantat arbres, que quan tindran un xic d'ufana embelliran molt aquest trajecte.

Es passa per sota la casa de Reals [Rials], situada en un replà de la serra. A l'enfront, a l'altra part, El Masot, entre arbreda.

25 m. Es deixa a la dreta un bonicoi bosquet de pins i una bella torrentera, per on hi puja la drecera que va a la casa del Masot.

35 m. Es deixa a la dreta el camí de carretes que munta a la pròpia casa, i, travessant el riuet Ritortell, es guanya la vessant de la serra.

50 m. Coll de les Forques que es deixa a la dreta, al costat dels arrodonits tossals de les Assuques.

1 h. Coll Pregon, 1.125 m. alt. Aproximadament a l'extrem N. de la Serra de Navà [Nevà], unint-la amb la carena general que puja dret al Montfalgars pel coll del Boixeda i pla Jugador. Es va carenejant.

1 h. 10. Oratori de la serra en un turonet que es flanqueja, deixant-lo a l'esquerra.

1 h. 20. Punt culminant de la Serra de Navà [Nevà].

c) Pel Masot

45 m. A peu, recomanable a la baixada.

25 m. Vegeu aquest mateix itinerari. Es travessa el Ritortell i es puja pel costat esquerre d'una bonica torrentera. en quina part oposada s'hi estén l'espès bosquet de pins.

30 m. Font del Masot. (Vegeu Fonts). Es passa per darrera de la casa, des d'on s'emprèn l'ascensió, bon xic ràpida, a la serra, sense camí marcat.

45 m. Cim més alt de la Serra de Navà [Nevà].

Comentaris itinerari 5: De Camprodon a la Serra del Nevà.
Wikiloc: Itinerari a) pel Coll de la Creueta.
Wikiloc: Itinerari b) pel Coll Pregon.