58. De Camprodon a Beget

De Pirineu Català - Comarca de Camprodon

a) Pel Coll de la Boixeda

2 hores 30. Camí de ferradura.

1 h. 15. Coll de la Boixeda. De Camprodon al Coll de la Boixeda. (Vegeu itinerari 13a).

1 h. 25. Fontalles. Del Coll de la Boixeda a Fontalles. (Vegeu itinerari 13b). Al deixar la font se baixant entre boscúria.

1 h. 30. Se passa Can Pujol de Rocabruna baixant constantment al costat del torrent de la Boixeda.

1 h. 35. Can Planes, gran casa de pagès.

1 h. 40. Molí d'en Sorolla, molt bellament situat al peu de la ribera de Rocabruna.

Es travessa la ribera i es va seguint en avall, sota el trencat turó on s'aixeca el castell de Rocabruna, i per camí bastant planer, disfrutant d'hermosos paisatges. La vall és bastant engorjada.

1 h. 55. La Solana, casa de pagès, prop del camí.

2 h. 5. Palanca del Fangal, pont rústec per on es travessa la ribera de Rocabruna, que s'ajunta allí a prop amb la de les Arçoles, que prové del Coll de Vernadell [Vernedell]. És lloc molt pintoresc. Se baixa per la vorera dreta per camí bastant planer, que segueix les ondulacions de les vessants. En la part oposada són aquestes molt dretes, havent-hi molt notables i grosses fonts.

2 h. 15. Pla de la Rama. Se domina el poble de Beget, que presenta un bonic cop de vista, al fons de la clotada. Endarrere, dominant la vall, s'aixeca alterós el castell de Rocabruna.

S'entra a Beget per la part de dalt i pel costat de l'església.

Església de St. Cristòfol de Beget

2 h. 30. Beget, 1.250 h., a 580 m. alt., partit de Puigcerdà, província de Girona i bisbat d'ídem.

La situació del poble és molt interessant, col·locat en un clot, ocupant les cases les vessants accidentades, està travessat per tres riberals que allí mateix s’ajunten, havent-hi sobre ells ponts pintorescos que els creuen, presentant-se arreu ells assumptes pictòrics. Volten la població distints molins, amb variats saltants d’aigua 'aspecte molt atractívol.

L'entrada de la població per la part de baix, amb ses cases de teulades a grans pendents i amples balcons de fusta, esgraonades damunt la ribera és de sorprenent efecte. Per qualsevol indret un xic enlairat, la vista general del poble és encisadora, i sobretot des del camí del Remei o bé de les aspres vessants de tramuntana.

Lo més notable i digne d'esment que té Beget és sa església, verdader monument que enclou, ademés, notables joies arqueològiques. El temple és romànic, d'espaiosa nau, que assenta sa volta en quatre arcs de costat. La portada està oberta en la part inferior del costat de Mig-dia i està resguardada per un ample porxo. La formen clos arcs en degradació, amb ornaments romànics, sostinguts per columnes, dues per banda, estriades una de cada costat, l'una en espiral i l'altra perpendicular. L'absis està ornat per una elegant cornisa que corre a son voltant, formada per modillons, i no té més que una sola finestra, per cert molt elegant i harmònica, d'arc abocellat, recolzat en dues airoses columnetes per costat. La torre o campanar és de planta quadrada, dividida en tres pisos amb dobles vanos, dels que en alguns se conserven les airosos columnetes. Està coberta per teulada a quatre vessants, oferint un galan aspecte.

La principal joia de l'església de Beget és la Santa Majestat, que es troba en l'altar major, crucifix imposant de gran alçada, coronat son cap, clavat amb quatre claus i revestit amb llarga túnica; notable exemple d'estil bizantí oriental i que tingut en gran veneració en tot l'encontrada. Segons la tradició procedeix de l'antic monestir alçat en el Puig de Bestracà. Es notable, ademés, una Verge, romànica, que es troba en un dels altars laterals, i la pica de baptejar, també romànica. Damunt d'ella, i en bastant abandonament, s'hi ostenta un preciós retaule gòtic esculturat en alabastre, repartit en 12 requadres representant escenes bíbliques. Posseeix també l'església quatre notables bacines de captar. La mesa de l'altar major es recolza en cinc robustes columnetes.

b) Per Bac Morell i Coll de la Paradella

3 h. Camí de ferradura entre magnífics boscos.

1 h. Coll de Bolòs, 900 m. Alt. De Camprodon al Coll de Bolòs. (Vegeu itinerari 14).

1 h. 10. S'entra en la clotada i boscos de Bac Morell. Arbreda magnífica, atapeïda de faigs i roures, alts i espessos boixos i altres varietats d'arbres. El camí és en extrem deliciós, valent ben bé ell sol l'excursió. El brancatge dels arbres va formant sobre seu verdaderes voltes de verdor, lluint son bell fullatge i presentant preciosos efectes de llum i perspectiva en son ondulat trajecte. Es tant espès el bosc, que es fa materialment impossible endinsar-s'hi, fora del camí, per son gran embrancament i lo molt ocupat que està per bosc baix i matossals. Entre els arbres hi ha exemplars notabilíssims. El bosc s'estén des del cim de la muntanya fins al fons del riberal. El camí baixa fortament.

1 h. 20. Font del Bac. en una ombrejada torrentera un xic en amunt, dessobre el camí. La frescor de l'aigua i lo apacible del lloc inciten a prendre-hi descans.

1 h. 30. Fons de la vall. Se troba el riberal, que es travessa. Hermosa clotada. Se segueix la vorera esquerra, on el bosc ja es va aclarint.

1 h. 40. Torrent de La Quera, que baixa a l'esquerra. Sot molt bonic. Ençà i enllà del camí, majestuosos roures d’hermoses soques i brancades, alguns d'ells verdaderament notables.

1 h. 55. Clotada del Torrent del Ricard, bellament ombrejada. Als pocs passos, el camí bifurca. Se pren el corriol de l'esquerra.

Absis de l'església de Beget

2 h. Can Ricard. Se deixa en avall, a la dreta, l'esglesieta romànica de Sant Valentí de Salarça.

Se deixa també de costat l bonica casa del Bés [Beç], emprenent-se la pujada per entre bonic bosc de cepats roures.

2 h. 15. Collet del Mayà [Meià; avui collet de la Vila] se baixa al sot d'ombrívola torrentera i es torna a pujar per damunt de la Bauma de la Vila, dominant un bell panorama sobre la vall de Salarça.

2 h. 40. Creu de la Paradella, en vistes de la vall de Beget. Magnífica miranda sobre les valls de Beget i de Salarça, dominant-se al fons el pintoresc pont de Bulacell [Bolassell/Bolacell] l'entreforc de les valls de Beget i de Salarça. Gran panorama de serralades; a l'enfront el Bestracà, cap a la dreta, les muntanyes de Resclusanys, Puig Ou, Bac Morell i Serra de Nevà; a l'esquerra, l'aspre serra llarga de Monars, els Cingles de Talaixà i de Ferran i l'entall del Grau d'Escales.

Se baixa seguidament faldejant sobre la vall de Beget.

2 h. 55. Ermita del Remei, senzilla i sens particularitat notable. La Verge que s'hi venera és tinguda en molta devoció. Bella vista sobre el pintoresc poble de Beget, enclotat al fons de la vall dominat per trencats enaspraments. Formen un bonic conjunt les tres porcions del poble esglaonades, dividides per dues torrenteres i unides per rústecs i poètics ponts. En l'agrupament de més a l'esquerra s'hi destaca l'església romànica.

Se baixa suaument.

3 h. Beget.

c) Pel Bac Morell i Can Bulacell [Bolassell/Bolacell]

3 h. 30. Camí de ferradura més planer que l'anterior.

1 h. 55. Clotada del torrent del Ricard. (Vegeu aquest itinerari b). Se deixa a l'esquerra el camí que va a Beget per la creu de la Paradella, i tot seguit l'esglesieta de Sant Valentí de Salarça, dalt d'un petit tossal. (Vegeu itinerari 57 a.) A la dreta destaca, a l'altra part del riu, el Mulladar [Molladar], gran casa de camp, situada damunt l'entreforc de les riberes de Bolòs i Bac Morell, que prenen, al barrejar-se, el nom de ribera de Salarça.

Se segueix pel peu de la ribera.

2 h. 10. Se deixa a la dreta la teuleria del Bés [Beç], a l'altra part de la ribera, i el camí que mena a Oix, per Pera.

2 h. 15. Bonica resclosa en lloc pintoresc.

2 h. 20. Molí d’en Surroca. Se va seguint la ribera que es travessa varies voltes per passeres.

2 h. 55. Can Bulacell [Bolassell/Bolacell], que queda enlairat en un costat.

3 h. Pont del Bulacell, antic i molt pintoresc, pel que es travessa la ribera.

3 h. 10. Pont d'en Calet [Quelet] d'una sola arcada, sobre la ribera de Beget, la que va a unir-se amb la de Salarça un xic en avall. Se segueix la vorera esquerra de la ribera de Beget, enclotada i ornada per pintorescos molins i salts d'aigua.

3 h. 15. Molí d’en Calet [Quelet], bellament situat.

3 h. 25. Pintoresc molí d’en Caleny.

Font al peu del camí. Bella perspectiva del poble de Beget. S'entra per la part de baix del poble.

3 h. 30. Beget.

d) Pel poble de Rocabruna

3 h. 15. A peu o en cavalleria.

2 h. Rocabruna. (Vegeu itinerari 13a).

Se deixa a la dreta el pintoresc planell avançat on està situada l'església.

2 h. 10. Caseta dels Carabiners, dessobre la vall de la ribera del Coll de Vernadell o de Les Ferreres.

Se baixa en direcció a la citada ribera.

2 h. 15. Clot dels Polls, veïnat de cases de pobre aspecte. Molí de l'Espada, al peu de la ribera. Bonic paisatge format per les rònegues cases, el molí sota dels espadats penyals, saltants d'aigua, aspre barrancada, arbreda prop de la corrent i rústega i pintoresca palanca.

Se segueix el riberal per sa vorera dreta i, deixant a l’esquerra la palanca i el camí que va a Coll de Malrem, un tros en avall es travessa la ribera, tenint ben tost a la dreta els espadats escarpaments del turó alterós on s'aixequen les poètiques ruïnes del castell de Rocabruna.

2 h. 30. Casa de les Arçoles. Trajecte de camí molt agradós vorejant tant prompte el camí el riberal com enfilant-se sobre el trencat engorjat, entre migrats conreus i bells arreplecs d'arbres.

2h. 30. Casa de les Arçoles,

El camí baixa sobtadament. La vall se bifurca.

2 h. 40. Es travessa el torrent de Boca Bartella, que baixa a l'esquerra a unir-se allí mateix a la ribera.

2 h. 45. Entreforc amb el camí provinent del Coll de la Boixeda. (Vegeu aquest itinerari a).

3 h. 30. Beget.

e) Per La Batllia

3 h. 15. A peu o en cavalleria; bonic camí de muntanya.

1 h. Coll Pregon. (Vegeu itinerari 5b). Se deixa a l'esquerra el corriol que va al Coll de la Boixeda, i a la dreta la Serra de Nevà, i es baixa entre pasturatges i bosc esgarriat.

1 h. 15. La Batllia. Casa de pagès situada em mig de plans herbats, gaudint un hermós panorama de muntanyes.

Des de La Batllia se segueixen els replans herbats del pla de Les Muntades.

1 h. 25. Se pren ràpida baixada.

1 h. 35. Es travessa la torrentera de La Quera.

Beget. Pont sobre el torrent del Trull

1 h. 45. La Quera. Casa de pagès molt ben situada, dominant extens panorama. El camí va faldejant la serra, disfrutant de bellíssims punts de vista.

1 h. 50. Font de La Quera, prop del camí.

1 h. 55. Pla Corbera, en un replà de serrat. El camí està bordat, pels costats, d'esplèndida roureda.

2 h. 5. Coll de Font Ramut, 860 m. alt. La casa queda enlairada a l'esquerra. Bellíssim panorama de valls, muntanyes i fondalades per tots indrets. El camí faldeja la serra per dessobre els aiguavessos de la ribera de Beget; a la part oposada, el turó enasprat on s'aixeca el castell de Rocabruna.

2 h. 10. Collet de Salarça, que es deixa a la dreta i per on va un camí que. baixa al sot de Sant Valentí de Salarça.

Se continua faldejant per dessobre la ribera de Beget gairebé en lo més alt de la serra, dominant al fons el camí del Coll de la Boixeda a Beget, i preciosos punts de vista.

2 h. 30. Revolt del camí en la inflexió de la serra. Nous i esplèndids panorames.

2 h. 45. Collada de La Ginebrosa, 770 m. alt. aprox. Se baixa per la vessant oposada.

2 h. 55. Coll de les Basses.

Baixada molt rapida.

3 h. 5. Envistes de Beget, que s'obira al fons del clot.