90. Del Chalet-Refugi dels Cortalets a la Pica del Canigó

De Pirineu Català - Comarca de Camprodon

a) Per la font de la perdiu

1 hora 30. A peu.

Es travessa l'hermós bosc i es voreja l'estany, bellament situat entre l'arbreda. Passat l'estany se pren la pujada per ben traçat camí i per dins la pinosa.

1 h. 45. Font de la Perdiu, de molt fresca aigua, situada en lloc pintoresc dominant un bonic panorama.

A la font s’acaba el camí. No obstant, d'allí en amunt, aquest ve indicat per unes llepades roges marcades en les pedres, aconseguint-se així fer l‘ascensió menys difícil, tenint sempre senyalat el lloc més practicable.

25 m. Se guanya l'aresta de la muntanya entre les dues valls i es va pujant gairebé pel fil de la serra, encara que decantant-se a la part oposada del sot de Balatj [Balaig/Canigó], on el caient és més vertical.

50 m. L'ascensió se va fent més fadigosa per l'enorme tartera de grossos enderrocs que s'estén en ample extensió de dalt a baix de l'enrunada muntanya.

1 h. Collet molt trencat al costat mateix de La Pica. Ferma escalada, per la tartera, per a guanyar el cim. Paorós precipici als peus.

1 h. 30. Pica del Canigó.

b) Per la bretxa de Durier

1 h. 30. Practicable sols a peu; molt difícil i penosa. La pujada per la Bretxa sols pot esser practicada per excursionistes molt avesats a les muntanyes.

Glacera del Canigó. La Pica i bretxa de Durier

Se deixa a la dreta l'estany i es travessa entre la pinosa, per curt temps, puix ben aviat els arbres van fent-se clars i sols omplen l'espai grans agombolaments de blocs.

S'arriba a la font que dóna naixença a l'estanyol més enlairat i es puja per entre la tartera per a aconseguir l'alt del grandiós caos de rocam, darrera el que està amagada la glacera.

45 m. Se baixa al peu de la glacera, ficat en el pregon d'un sot paorós, de grossa extensió, especie d'olla descomunal, arrecerada sota les parets verticals del Puig Barbet i La Pica, que s'alcen a dret fil als seus costats l'elevació de 200 a 300 metres. L'arc de circ, obert entre aquestes dues gegantesques masses, està clos per un enorme mur de blocs de variades dimensions, apilonats en desordre uns damunt dels altres, formant com una gran escorredora .per la que s'hi escola l'aigua de la glacera i la que salta d'aquells espadats cims en dies de tormentes, barrejada amb el rocall i roques que es despengen. Té d'esser horrorosa una tempestat en, aquesta tètrica i desapiadada raconada.

La glacera s'estén amplament dessota les verticals parets del Puig Barbet, encarat amb les de la Pica. El glaç no s'hi acaba mai, i el sol no arriba gairebé a veure’l. El lloc és aterridor, d'una bellesa esfereïdora. Per tot arreu on se gira la vista, sols devastació, pedregam i més pedregam, desolació i ruïna. Ni un bri d'herba enlloc, ni el més petit senyal de vegetació, ni d’aigua, puix la que es desprèn de la neu que es va fonent i desglaçant-se queda tot seguit filtrada al fons del tarter que l'aguanta. Ressalta en mig de conjunt tant feréstec la blancor pura i finíssima de la glaçada neu.

Deixant la glacera a l'esquerra i perduda ja de temps, entre el tarter, tota traça de camí, s'arriba al fons de l'embut format per les dues parets del Barbet i de La Pica a l'ajuntar-se. Aquell replec estret està omplert per un gran con de dejecció que és menester escalar. A mida que es va pujant per aquell devessall de pedres vessades en tant estret carreró l'ascensió es va fent més difícil i penosa. Arribant al cap-d'amunt, queda encara a fer l'escalada, més difícil: cal guanyar la bretxa.

Sortosament, aquest trajecte perillós, relativament curt, és cosa de pocs moments; emperò és cas de valer-se de peus i mans per a enfilar-se pel graonat de la pendent i arribar al trencat coll obert al costat de La Pica a trobar el camí que puja de Cadí.

1 h. 15. Collet de la Bretxa Durier. D'aquest collet al cim de La Pica. (Vegeu itinerari 88a).

1 h. 30. Pica del Canigó.

c) Pel Puig Barbet

1 h. 45. Pot anar-se en cavalleria fins al Coll Barbet.

1 h. 15 (a la pujada). Coll entre la vall de Cadí i la de Vallmanya al costat de Puig Barbet. Del chalet al Coll. (Vegeu itinerari 89a, en sentit oposat).

1 h. 45. Pica del Canigó. Del coll a La Pica. (Vegeu itinerari 88a).