91. Del Chalet-Refugi al Vernet

De Pirineu Català - Comarca de Camprodon

a) Per la carretera

Casa dels guardes forestals de Balaig

20 km. La carretera, encara que estreta, està molt ben construïda i conservada no ofereix perill. Del Vernet a Fillols és la pròpia carretera que uneix aquests dos pobles; de Fillols fins en amunt de la casa, és el camí forestal, eixamplat convenientment; i d'allí endavant fou tota feta de nou a costes del benemèrit Club Alpí.

La carretera arrenca del Refugi i penetra seguidament dins d'un fantàstic i espès bosc d'avets, d'altura gegantesca molts d'ells, d'ample i estès brancatge i ferrenya socalada.

Els raigs del sol hi penetren suaument, temperats per l'espessor del brancatge i pel to verdenc fosc de la boscúria. Es deliciós el recorregut per en mig d'aquest bosc, magnífic, revoltant-se suaument per dins d'ell, admirant, sota un sostre de verdor, gegantescos exemplars d'arbres,d'alçària considerable, drets i espigats, comptant per centúries sa existència. L'aroma que es desprèn d'arbres i plantes, que encatifen el terrer, és exquisida i ubriagadora,

2 km. Se deixa a l' esquerra la Jaça de Balatj [Balaig] o dels Cortalets ; barraca gran, feta de pedra seca, capaç per a quatre o sis persones. Al costat de porta d’entrada hi ha construït un ample pedrís.

El camí rodat segueix serpejant per entre l'hermosa avetosa.

6 km. Casa forestal de Balaig, 1.800 m. alt., molt ben construïda i gran, d'elegant estil de muntanya, amb relluent teulada de negra llicorella i voltada d'hermós prat rodejat de bosc, a l'inici de pintoresca gorja.

A curta distancia, en un revolt de la carretera, se troba una hermosa raconada coberta d'avets, per on s'esmuny una torrentera, quina aigua cau formant bells regalims entre roques i molsuda herba. La carretera corre per accidentats passants entre el Roca Mosquit i l'estrep de la serra de Balaig.

Roca foradada en la carretera del Chalet-Refugi del Canigó

7 km. Roca foradada. Pont obert en la penya, pel que travessa la carretera. Hermós punt de vista. Se va revoltant gaudint de cops d'ull meravellosos; feréstecs precipicis, penyals de formes rares i trencades, cingleres tallades a dret fil.

A mida que es baixa, el panorama va obrint-se. Taurinyà es destaca al fons de sa vall, i més enllà, entre altres pobles, se veu la rienta vila de Prada, asseguda a la plana.

En el Coll de Milleres se disfruta d'extens panorama, baixant-se tot seguit a Fillols per llargues giragonses.

15 km. Fillols. (Vegeu itinerari 101).

La carretera acompanya la ribera per sa vorera dreta.

16 km. Pas d'en Quey, per on es travessa la ribera seguint-se per sa vora esquerra. La vall s'eixampla.

18 km. Cornellà. De Cornellà al Vernet. (Vegeu itinerari 99).

20 km. Vernet.

b) Pel camí antic

3 h. 45. Pot fer-se l'excursió en, cavalleria.

Es travessa la preciosa avetosa de Balaig baixant per pintorescos passants.

50 m. Casa del guarda de Balaig. Se segueix per la carretera.

1 h. 5. Rocaforadada. Se baixa per la drecera travessant sovint les ziga-zagues de la carretera. Se dominen esplèndids panorames, en especial damunt la vall de Taurinyà, molt pintoresca i d'aspectes molt variats; i des dels despullats rocs del Coll de Milleres fins al bosc de Balaig, verd i hermós.

Camí de carruatges del Canigó

1 h. 40. A la dreta es destaca la Roca del Colom, aspre penyal de rara forma. Camí trencat que la domina; pendent encinglerada.

2 h. Penyal de la Mort de l'Home, d'aspecte estrany i estimbat.

2 h. 20. Pla de Fillols; extens cop d'ull sobre les valls de Taurinyà i de Fillols i la plana de Prada; cap als aspres contraforts del Canigó; al lluny, vers les muntanyes de Madres, La Perxa, amb el fort de Montlluís; i més ençà i a l'esquerra sobre el Puig de les Tres Esteles. Al fons, sota els peus, negregen els espessos boscos de Rebollet i de la Selvanera.

Se segueix per una aresta de serra, aspre i rocallosa i d'aguda pendent. Al fons, a l'esguerra, la ribera de Fillols, i a l'altra part d'ella, formant l'aiguavés oposat, el Pic de la Cogullosa.

2 h. 35. Se baixa de dret per pedregós viarany cap al fons de la riolera vall de Fígols.

Se descobreix a l’esquerra bella cascata, en un ressalt embarrancat, formant nombrosos saltants amb festosos jocs de blanca escuma.

2 h. 55. Es travessa el riberal, ple de grossos còdols, deixant a la dreta el poble de Fíllols i es puja la vessant esquerra de la vall pel mateix costat del Coll de la Truja.

3 h. 15. Coll de Vernet, immediat al Coll de la Truja. És un xic més avall i de millor passant; els separa un petit turó.

Nou i magnífic panorama de la vall de Sant Vicenç i de la de Riu Major o del Vernet. Se baixa suaument, travessant la ribera de Sant Vicenç.