92. De la Pica del Canigó al Vernet

De Pirineu Català - Comarca de Camprodon

a) Per la vall de Cadí

Pica del Canigó des dels estanyols de Cadí

5 hores. Pot anar-se en cavalleria des de mitja hora en avall de La Pica fins al Vernet. Excursió molt interessant si es vol recórrer l'hermosa vall, de Cadí, la més notable del Canigó. Es preferible de baixada, fent l'ascensió pel costat del Chalet-Refugi.

2 h. 25. Palanca de la Llipodera. De La Pica a La Palanca. (Vegeu itinerari 88a, en sentit contrari.) Travessat el torrent de La Llipodera per la palanca, se va pujant suaument en amunt de la vessant esquerra de la torrentera pels hermosos pasturatges de Marialles, circundats de bosc amb bella varietat d'arbres.

2 h. 35. Serrat de Marialles, 1,640 m. alt. Vista preciosa de les gorges i cascata de Cadí, de més de 50 m. alt., i de tota l'hermosa vall, tancada per gegantesques muralles, oberta vers al ENE. Al costat de Mig-jorn se presenta la bonica vall de la Llipodera. Casa pintoresca dels guardes forestals a la dreta del camí.

3 h. El Randé, bonica granja rodejada de conreus molt ben cuidats. A l’esquerra s'estén el bosc fins dalt dels cims.

3 h. 25. Coll del Cavall Mort. Del Coll del Cavall Mort al Vernet. (Vegeu itinerari 97d).

5 h. Vernet.

b) Per les Granges de Cadí i Sant Martí del Canigó

Vall de Cadí - serrat de Marialles

5 h. Excursió molt agradable, encara que un xic penosa.

1 h. 25. Entreforc amb el camí de la vall de Cadí. Del cim a l’entreforc. (Vegeu itinerari 88a, en direcció contraria). Deixant el camí que baixa en reblincola dret a la palanca, se pren per altre de més estret i pedregós que faldeja la vessant dreta i s'interna en l'hermosa i verda raconada de les Granges de Cadí. Superba vista.

1 h. 40. Barraques del Vaquer de les Granges de Cadí. Extensos i hermosos pasturatges en dilatat planell, sota trencades arestes, i en amunt de la vessant dreta de la vall de Cadí.

2 h. Coll abrupte, obert entre penyals;al costat occidental del Pic de Casamí [Quezamí]. Magnífic cop de vista sobre la vall i gorges de Cadí per un costat, i per l'altre dret a les valls de Sant Martí i de Sant Vicenç i més lluny vers a les de Fillols i Taurinyà; dessota mateix, en avall, les poètiques ruïnes de Sant Martí, i més al fons la bella planada del Vernet; al lluny, les muntanyes de Madres, i en mig dels plans, valls i serres del Conflent, una munió de viles i poblets. En l'agrest vessant, magnífics boscos de pins i avets. Se faldeja la vall de Sant Martí.

2 h. 30. Coll de la Jaça d'en Vernet, 2.074 m. alt., entre les valls de Sant Martí i de Sant Vicenç.

Se va baixant per entre esplèndida i verda vegetació ombrejada de boscúria.

2 h. 50. Font de la Conca situada entre avets colossals de gegantesca brancada. Se baixa per prop del barranc travessant la Jaça d'en Vernet, bonic planell de pasturatges, entrant-se en son frondós bosc creuat de camins forestals.

3 h. 30. Coll de les Banyes, 1.646 m. alt. Des del coll se baixa vers al bosc dels Monjos, per la dreta de la gorja embarrancada de Sant Martí.

4 h. Sant Martí de Canigó, 1.055 m. alt, Antic i arruïnat cenobi, al caire d'una timba esgarrifosa tallada a plom. Vista esplèndida sobre la vall de Vernet.

Torre de Sant Martí del Canigó

El monestir està tot en ruïnes. L'església era de tres naus, la major més gran i més alta; les voltes, avui esfondrades, estaven sostingudes per pilars i robustes columnes termenades per capitells molt senzills i primitius. La cripta, molt gran, sota l'església , també de tres naus, està en relatiu bon estat de conservació. Aquesta església fou obra de primers del segle XI, consagrada en 1009. El claustre, també molt primitiu i senzill, és a terra. Les columnes que aguantaven son teulat tenien capitells, bases i àbacs esculturats i bellament guarnits. L'obra d’aquest claustre era del segle XII. Es molt notable el campanar, alçat damunt la porta de l'abadia, té 8 m. en sa major amplària, per 20 m. d'alt; forma un quadrat irregular. La part inferior és més antiga que la de dalt, havent sigut refets els dos pisos superiors després dels terratrèmols del 1429. En el pis primer té dues finestres a cada cara, i en el segon dues obertures geminades, també a cada costat, una ratlla d'arquets que orna els murs separa els pisos; el cim està coronat per merlets.

Prop del campanar i del mur de l'església se troba, mig amagada entre la runa, la tomba del comte Guifre, fundador del monestir, buidada, segons la tradició, per ell mateix en la roca granítica; té la forma del cós humà.

Aquestes ruïnes estan classificades entre els monuments històric-artístics de França.

4 h. 5. Font dels Monjos o del Comte, aigua riquíssima.

4 h. 15. El camí passa per un esvoranc obert en la roca i va baixant en reblincola per terreny pedregós, per dessobre la pintoresca barrancada de Cadi, per la que es precipita el torrent per esfereïdora timba rebotent seguidament entre boirim d'espurnes.

4. h. 40. Castell. De Castell al Vernet. (Vegeu itinerari 97d).

6. h. Vernet.

c) Pel pic de Casamí [Quazemí] i Sant Martí de Canigó

4 h. 30. Excursió molt fadigosa, practicable tant sols a peu. Se va baixant per la formidable clapissa que s'estén pel costat N. de La Pica i per dessobre els caients superiors de la vall de Sant Vicenç, que van faldejant-se prop de la carena.

1 h. Pic de Quazemí, 2,422 metres alt. Prop mateix del cim hi ha una font d'aigua riquíssima. El Pic de Quazemí és aspre i trencat, envoltat de tarteres i precipicis. Cal anar franquejant les barrancades seguint l’aresta de la serra.

2 h. Coll de la Jaça d’en Vernet. Del coll a sant Martí. (Vegeu aquest itinerari b).

3 h. 30. Sant Martí de Canigó. De Sant Martí al Vernet. (Vegeu aquest itinerari b.)

4 h. 30. Vernet.

d) Per la gorja de Sant Vicenç

4 h. 45. Excursió en extrem fadigosa, practicable només que a peu. Se baixa per la tartera seguint un bon troc pel camí del Chale6-Refugi, marcat pel Club Alpí, amb taques roges.

Se deixa l'aresta que separa la vall de Balaig de la superior de Sant Vicenç i es baixa per la clapissa del costat d'aquesta última.

1 h. Font dels Abeuradors, 2.300 m. alt, quin lloc se veu verdejar ja des de en amunt a l'emprendre la baixada. El lloc on naix la font està ben senyalat per la fresca verdor d'herba relluenta amarada per l'aigua. Està al peu de la clapissa en un planell herbat on la vegetació comença.

1 h. 30. Jaça de Castell. S'entra en un magnífic bosc de pins i avets -creuat de plans i ben ombrejats camins forestals. El bosc s'estén en avall de la serra; magnífics exemplars d'arbreda. Se va baixant dret en avall a trobar la barrancosa ribera de Sant Vicenç, que es llença entre trencalls del tot enasprats i infranquejables.

Se segueix per la vessant dreta de la ribera prop de son accidentat llit. Hermosos saltants, un d'ells de 20 metres d'alçària. Trajecte molt deliciós.

4 h. 20. Es travessa la ribera seguint-se la vessant esquerra.