Comentaris itinerari 5: De Camprodon a la Serra del Nevà

De Pirineu Català - Comarca de Camprodon

On és el Coll dels Aucells?

Zona de la Font del boix i la Creueta. Mapa: J.Fort.

En l'itinerari que passa pel coll de la Creueta es diu que, passada la font del Boix, s'arriba al coll dels Aucells, i es deixa a dreta el camí que porta a Bolòs i els Oms. No he trobat aquest nom (Aucells) en cap dels mapes de referència. Per fonètica, potser podria ser el coll dels Vedells, al que s'hi arribaria dret amunt des de la font i porta just davant dels Oms. Però tampoc no té gaire sentit pujar a una cota superior a la de la Creueta per a baixar tot seguit, ni el mapa esquemàtic que acompanya el llibre (vegeu la imatge) indica tal desviació. Segurament sigui el pla on avui hi ha el monument a en Cèsar August Torras.

• Canigó des de Monument CATorras.png

Monument a en Cèsar August Torras

Monument a C.A.Torras. Foto estereoscòpica feta pel seu fill, Òscar Torras, l'any 1924. Arxiu CEC https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/38974.
Monument a C.A.Torras. Agost 2015. Foto: J.Iparaguirre

En Cèsar August Torras va morir a Barcelona el 22 de juny de 1923 a causa d'un edema pulmonar[1]. Amb la primera edició del volum Comarca de Camprodon i les seves accions al Centre Excursionista de Catalunya, com promoure la construcció del xalet i del refugi d'Ull de Ter, va ser, juntament amb el Dr. Robert, un dels màxims promotors de la Vall de Camprodon i l'excursionisme. Esdevingué fill adoptiu de Camprodon l'any 1902.

Poc després de la seva mort, tal com demostra una fotografia feta pel seu fill Òscar l'any 1924, Camprodon erigí un monument a la seva memòria una mica més amunt de la Font del Boix, en un pla del Coll dels Beços (que podria ser el que la guia anomena coll dels Aucells).

Actualment les capçades dels arbres que han anat creixent al voltant del pla del monument obstrueixen la gran vista de la que es gaudia: des de Cavallera a l'est fins al Canigó a l'oest, un repàs de tots i cadascun dels indrets descrits en el llibre.

Per a arribar-hi, des de la font del Boix es pot seguir la pista en amunt, o bé es pot prendre el corriol, que a dreta de la pista puja entre els arbres i un prat fins arribar a les escales que porten al monument.

La Creueta

Des de la Creueta es gaudeix d'una vista vers el Puig Ou i la Vall de Bolòs (tot i la gran boscúria). A dreta tenim la terrellera vermella dels extrems de la serra de St. Antoni i tot seguit, en un terme més llunyà, el coll de l'Alec per on passa la línia de molt alta tensió que venint de Sentmenat (Vallès Occidental) i Vic (Osona) arriba a Baixàs (Rosselló) deixant la Vall de Camprodon pel Montfalgars. Seguint cap a l'est trobem el collet d'Arrencafels i el Puig d'Ou.

Un banc de pedra que mira a nord al peu de la Creueta ens permet gaudir d'un bocí del Costabona que surt per sobre els arbres. Pocs metres a l'oest del banc, sobre la carena i darrera un filat, podem veure les restes d'un parell de bordes de pedra seca de les que en prou feines en resten les parets, també menjades per la vegetació. En direcció est, camí al Nevà, hi ha un altre tancat darrera del qual sovint hi ha bestiar. Aneu en compte i tanqueu les portes sempre. Als peus de la Creueta hi ha un parell de petits avencs.

Restes d'una cabana de pedra seca menjada per la vegetació a La Creueta. Foto: J.Iparraguirre, 2012

Referències

1. ALBESA i RIBA, Carles. Cèsar August Torras. Col. Gent nostra, n.110. Ed. Columna. Barcelona, 1994

Tornar a la plana de l'itinerari.
Tornar a l'índex de Comentaris.